کد مطلب:277246 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

مسابقه تسلیحاتی و رقابت خطرناک قدرتهای جهانی
در عصر كنونی، با پیشرفت سریع علوم طبیعی و استقرار تمدّن صنعتی، مشكلات بی شماری در سراسر جهان پدید آمده، و بشر با خطرات بسیار بزرگی مواجه شده است. این تمدّن، انسان را بر ضدّ خودش بر انگیخته، و قسمت مهمّی از نیروی علم و صنعت را در راه مسابقه تسلیحاتی، قتل و كشتارها، ویرانی و تخریبها و دیگر جرایم و جنایات به جریان انداخته، و كشورهای پیشرفته را وادار نموده است كه برای استثمار و استعمار ملّتها و كشورهای ضعیف، هر چه بیشتر سلاح های مخرّب و مرگبار بسازند، و خود را برای نابود كردن انسانها مجهّز نمایند.

در دنیای متمدّن امروز، كشورهای پیشرفته صنعتی واجد تمام امكانات مادّی هستند و از رفاه در زندگی بر خوردارند، با وجود این، آرامش فكر و آسایش خاطر ندارند، و همواره از تعدّی و تجاوز به یكدیگر در بیم و هراسند. از این رو، هر روز به سلاحهایی هر چه قوی تر مسلّح می شوند تا از تعرّض رقبای خود مصون بمانند.

مسابقه تسلیحاتی و ازدیاد روز افزون سلاح های مدرن، روشنگر این حقیقت است كه بشر در جهان امروز، به درنده خویی گرایش یافته، انسانیّت را از یاد برده و سجایای



[ صفحه 398]



انسانی را ترك گفته، و دنیای امروز به صورت انبار باروتی در آمده كه هر آن و هر لحظه ممكن است جرقه كوچكی آن را منفجر سازد. همه جا وحشت و اضطراب به چشم می خورد، و همه نگرانند كه مبادا جنگ جهانی سوم شروع شود و ریشه بشر را بسوزاند.

هم اكنون در كشورهای پیشرفته جهان، بر اثر بیماری برتری جویی و توسعه طلبی، نسبت به همدیگر بد بین و بد گمانند، و از هجوم و تجاوز به یكدیگر ایمنی ندارند. از این رو عدّه زیادی از مهندسان متخصص و تكنسینهای تحصیل كرده، با حقوق و مزایای ویژه مشغول كارند تا سلاح هایی هر چه مدرن تر بسازند.

مسابقه جنون آمیز تسلیحاتی و اتمی بین قدرتهای بزرگ و كشورهای ـ به اصطلاح ـ پیشرفته، انفجار جهان را در برابر ما مجسّم می كند. هم اكنون به چشم خود می بینیم كه دولتهای بزرگ، برای در هم كوبیدن قدرتهای یكدیگر و نابود ساختن دولتهای كوچكتر، چگونه میلیونها دلار خرج می كنند، و با ادامه این وضع، گویا خود را برای محو حیات و زندگی بشر در روی كره زمین آماده می سازند.

در این زمینه یكی از آگاهان سیاسی جهان چنین می گوید:

«هم اكنون ظرفیت انهدام كننده ای كه در اختیار آمریكاست، كافی است تاخصم، یعنی شوروی را بیست و پنج بار نابود كند، و نیروی متقابلی كه در دست خصم ـ شوروی ـ است به قدری است كه می تواند ده مرتبه ما را معدوم نماید، و قدرت دو گانه ما و شوروی كافی است تا هفت بار، نسل بشر را منهدم كند». [1] .

«اینشتین»، دانشمند و ریاضی دان معروف، در یكی از سخنرانیهای خود می گوید:

«بشر بر سر دو راهی حیات و ممات، آیا راه صلح و آرامش را انتخاب می كند، یا به راه كهنه قدیمی لجاج و ستیز ادامه می دهد؟». [2] .

همین دانشمند در خطابه دیگرش كه در كنفرانس خلع سلاح در سال 1932 میلادی ایراد نموده، چنین می گوید:

«پیشرفتهای محیر العقول گذشتگان در دست این نسل، به تیغ تیزی در دست طفلی سه ساله می ماند.



[ صفحه 399]



آیا این وحشتناك نیست كه از یك طرف كاخهای دادگستری برای اعدام آدمكشان سر به فلك می ساید، و از طرفی دیگر افراد را انیفورم نظامی بپوشانند و دو دستی تفنگ تقدیم كنند كه برود آدم بكشد؟! لحظه ای به این تناقض زشت فكر كنید!». [3] .

آری! اوضاع فعلی جهان به قدری وحشت انگیز و نگران كننده است كه دانشمندان، متفكّران، سیاستمداران و صلح جویان جهان را نگران و نا امید و مضطرب ساخته است. اینك برای این كه علّت این اضطراب و نگرانی معلوم شود، به گزارش مشروحی كه در باره بمبهای اتمی ذخیره شده در سطح جهان، از سوی «انستیتوی بین المللی تحقیقات صلح» انتشار یافته است، توجّه فرمایید.

15 تُن ماده «تی ـ ان ـ تی» برای هر نفر:

«استكهلم ـ یونایتدپرس ـ انستیتوی بین المللی تحقیقات صلح كه مقرّ آن در استكهلم قرار دارد، اعلام كرد كه كلّ بمبهای اتمی ذخیره شده در سراسر جهان به میزانی رسیده است كه اگر آن را به جمعیّت دنیا تقسیم كنند، به هر نفر معادل 15 تن ماده منفجره «تن ـ ان ـ تی» خواهد رسید، و در كشورهای عضو پیمان آتلانتیك شمالی و پیمان ورشو، تناژ سرانه نیروی هسته ای جنگی، تقریباً بالغ بر 60 تن ـ برابر هر نفر ـ خواهد بود.

گزارشی كه حاوی این آمارهای تكان دهنده است، قسمتی از مضمون كتابی به نام «تسلیحات سلاح در عصر هسته ای» است كه به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس انستیتوی بین المللی تحقیقات صلح انتشار یافته است. انستیتوی مذكور مؤسسه مستقلی است كه در سال 1966 برای بزرگداشت صد و پنجاهمین سال پی در پی بر قراری صلح در كشور «سوئد» به وسیله پارلمان این كشور تأسیس شده است تا در باره راه های تقویت صلح تحقیق كند.

در گزارش مذكور گفته شده كه: بر اساس برآوردهای محافظه كارانه، در حال حاضر، در حدود 50 هزار «مگا تون» بمب اتمی در سراسر جهان انبار شده است، و تنها سلاح های هسته ای تاكتیكی «آمریكا» و «شوروی» ـ بدون به حساب آوردن سلاح های هسته ای استراتژیكی آنها ـ تقریباً 50 هزار بمب اتمی از نوعی كه بر سر شهر «هیروشیما»



[ صفحه 400]



پرتاب شد برابری می كند.

جای دیگری از همان گزارش حاكی است كه تنها در اروپا در حدود 10 هزار بمب اتمی تاكتیكی انبار شده است كه در صورتی كه فقط تعداد بسیار اندكی از آنها بر سر این قاره پرتاب شود نشانی از شهر و شهر نشینی در سراسر این قاره باقی نخواهد ماند. و تازه غبارهای «رادیو اكتیو» كه بعد از بمباران اتمی نازل خواهد گردید، برای به بار آوردن تلفات بسیار سنگینی كفایت خواهد كرد». [4] .

آری! انسان امروز، علیرغم پیشرفتهای سریع و روز افزون علوم و صنایع، و علیرغم دانش و بینش وسیع خود كه توانسته است از كره خاكی گامی فراتر نهاده، بر فراز كره ماه پیاده شود، و هم اكنون در صدد تسخیر كره مریخ و دیگر كرات آسمانی بر آمده است، هنوز نتوانسته است سعادت و خوشبختی بشر را فراهم كند، و آلام درونیش را تسكین بخشد، و حتّی از حل ساده ترین مشكلات سیاسی جامعه بشری عاجز و ناتوان مانده است.

امروزه علیرغم پیشرفت انسان در علوم جدید، جهان در آتش جنگ و تبعیضات نژادی و انحطاط اخلاقی می سوزد، و در سرتاسر جهان، ترس و وحشت، دلهره و اضطراب، نگرانی و ناراحتی، و یأس و ناامیدی از فراورده های تمدّن بشری بر مردم جهان حكومت می كند، و هم اكنون كشورهای پیشرفته صنعتی و حكومتهای فعلی جهان ایمنی فكر و آسایش خاطر ندارند، و پیوسته در بیم و هراسند و زندگی را با سختی و تلخكامی می گذرانند.

«وضع كنونی جهان خواب را از چشم متفكّرین و خیر خواهان عالم ربوده، و با موشكافی عجیبی به آینده می نگرند، چون می بینند بشریّت آن چنان زرّاد خانه (اتمی) خود را مملوّ از خطرناك ترین وسایل نابودی خود كرده كه یك پنجاهم آن ـ فقط یك پنجاهم ـ برای نابودی تمام آبادیهای كره زمین، كافی است». [5] .



[ صفحه 401]




[1] حكومت عدل گستر، ص 211، به نقل از استراتژي صلح كندي، ص 66.

[2] حكومت عدل گستر، ص 211، به نقل از دنيايي كه من مي بينم، ص 67 و 72.

[3] حكومت عدل گستر، ص 212.

[4] حكومت عدل گستر، ص 224.

[5] اسرار عقب ماندگي شرق، ص 224.